Recept på köfte

Här kommer receptet som jag använde mig av när jag gjorde köfte (turkiska färsspett)
 
500g Nötfärs (det stod lammfärs men det är jag inte så förtjust i så jag tog nöt)
1 dl Ajvar (valfri styrka)
1 tsk spiskummin
1 vitlöksklyfta
1 dl hackad bladpersilja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
 
Grillspett, glöm inte allt blötlägga innan om du använder träspett!
 
Rör ihop alla ingredienser och "trä" på spett. Lägg på en plåt och stek i ugnen i 225grader ca 10 min.
Jag grillade spetten i grillpannan först la de sen i ugnen.
Ett annat tips är att steka en lite köttbulle först och smaka av. Jag hade efter avsmakningen i lite mera salt och peppar och en ordentlig klick harissa (köpte stark ajvar men den smakade tyvärr inte mycket alls) för lite mera styrka.
Jag serverade spetten tillsammans med bulgur och en kall yoghurtsås med ajvar.
 
Ha en bra dag!
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Mums, jag ska prova göra det någon gång! Tack för receptet :)

2012-12-02 @ 14:38:51
URL: http://www.jarmosdotter.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0