Chorba

Emma du undrade om receptet på Chorba (tunisisk soppa med tomatbas). Tyvärr så har jag aldrig lagat den själv utan det är gubben min som stått för just den delen av våran matrepetoar. Jag googlade lite för att se om jag hittade nått som verkar likna den min man (och hans famlilj) lagar men hittade inget som kändes helt bra. Men jag ska försöka se om jag inte kan få älsklingen att berätta vad han har i! Den är riktigt god, så jag kan rekomendera den, även om jag inte kan berätta exakt vad det är i den än :P

Ikväll har jag ätit lasagne till middag. Jag gjorde den på färska pastaplattor, lite mozarella i och en stark köttfärssås!


Idag har jag haft övningar och språkfärdighet! Språkfärdighetslektionerna skrämmer ärligt talat skiten ur mig. Det går snabbt (som i alla kurser) och han är väldigt offensiv i sitt lärarskap. Alla måste skriva på tavlan, läsa högt, spela upp dialoger, bokstavera glosor, han pekar ut folk en och en: DU! Vad betyder...?/Hur säger man?/ Läs det här! Och så vidare...
Det är ju så klart bra också, han utmanar oss verkligen. Så det är med skräck blandad förtjusning jag går på tisdagslektionerna i arabisk språkfärdighet! Igår hade jag sån ångest att jag var övertygad om att jag skulle stanna hemma och skolka idag. Men vem försöker jag lura, det är ju bara jag själv som skulle förlora på det. Det är bara bita i det sura äpplet och kämpa på. Tenta nästa vecka= Öva, Repetera, råplugga de 300:a glosorna det rör sig om.

Nä, lite kvällsro (te) och läsning i historieboken i sängen är det dags för, sen sova!

Kommentarer
Postat av: Manel



Chorba



barilla pasta ...sådana små som liknar små droppar

tomatpure

lagerblad

harissa

bouljong ( kalv)

peppar

lite socker typ ett kryddmått

kött eller kyckling

vatten

vitlök 4 st

olivolja



Ta tomatpuren och och bryn den med olivoljan

ta vitlöken i vitlökspressen och sen i kastrullen med tomatpuren.....

när du har brynt det bra ta köttet i och lager blad och bryn det också...sen harissa , vatten bouljong och lite socker ( som tar bort det sura från tomatpuren)

låt det koka.vattnet ska var typ 1 1/2 liter sen när köttet nästan e klart tar du i pastan...ca 8 min

sen e chorban klar mums fillibabba hej hej brukar göra det utan mått...hur enkelt

2011-10-18 @ 22:30:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0