Frukost på sängen

Bilden är lite suddig men det spelar inte så stor roll. Fick frukost på sängen av min älskling =) Jag åt lite på en macka i sängen men sen gick jag upp och åt klart i sällskap med R.
Så nu sitter jag upp och tittar på nyhetsmorgon och dricker morgonens andra kopp kaffe. Det är lika bra att jag är uppe så jag kan städa lite mera innan jag ska iväg. Jag ska vara i Hässelby gård klockan 10 och sen åker jag nog hem och äter lite lunch och sånt innan det är dags att jobba.

Här kommer ett litet middags tips apropå ingenting:
Det är inkokt lax med potatissallad och citrongräddfil. Morfar och mamma lagade det på landet när jag var ute för nån helg sen. Själv så är jag inte jätteförtjust i vissa av ingredienserna i potatissalladen så jag fick en barnvariant :P
Här är receptet: (http://www.dn.se/mat-dryck/recept/inkokt-lax-med-potatissallad-1.1133542)

Portioner: 4

Tid: 30 minuter + 1 dygn i kyl

600 g färsk laxfilé

1 liten morot
1 kruka dill
1 liter vatten
1 dl vitvinsvinäger
1 ½ msk salt + 5 vitpepparkorn

Potatissallad:
800 g kokt potatis
4 ägg
1 kruka gräslök
½ burk ansjovis (à 65 g)
2 msk kapris
2 dl gräddfil
skal från 1 citron
1 krm salt + 1 krm nymald svartpeppar
1 näve rucola














1. Skär laxen i 2–3 cm stora kuber.

2. Skiva moroten tunt, grovhacka dillen och koka upp dem med vatten, vinäger, salt och vitpeppar.

3. Lägg laxkuberna i en form och häll över den kokande lagen. Ställ i kylen över natten.

4. Skala och skär potatisen i 1 ½ cm stora bitar. Koka mjuka cirka 15 minuter.

5. Koka äggen 7 minuter och hacka dem. Hacka gräslök och ansjovis och blanda med ägg, potatis, kapris och ½ dl gräddfil.

6. Skrubba citronen i ljummet vatten. Riv citronskalet och rör i den resterande gräddfilen. Salta och peppra.

7. Ta upp laxen ur lagen och servera med potatissallad, citron-gräddfil och rucola.

Näring/portion: 592 kcal, 31 g fett 41 g protein 37 g kolhydrater

Har för mig att mamma inte hade nån rucola i. Och jag hade ingen ansjovis eller kapris i min variant... Det var en lätt och god potatissallad och en trevlig variation till den "ljumna" vi brukar göra.

Det var fint väder på fredagskvällen men det regnade resten av helgen ;P


Vi fick sitta inne och fika, men det gick ju bra det med =)



Morfar hittade några små Karljohan! Nu i helgen som var hittade han och mamma flera liter kantareller!


Hoppas ni alla har en bra dag, jag ska göra mitt bästa för att få en bra födelsedag =)

/A

Kommentarer
Postat av: lis

GRATTIS på födelsedagen... :) såg så himla mysigt ut med frukost på sängen.. varför kan inte alla dagar vara ens födelsedag för? ... ;)



jo men att jag kollar med båt åså är ju för att det är så otroligt billigt att flyga tex med ryan air till malta, dessvärre är båtbolagen helt IT handikappade och deras sidor är typ på italienska.. :( buuu, annars hade det ju varit perfekt för en biljett med ryan air kan ju gå på typ 200 kr.. :) me like..



jaha ok, jo det förstår jag. jag vill ha ett enkelt bröllop, men vad jag förstår så är det inte riktigt så i tunisien, jag vill ha typ en vit bomullklänning och lite blommor i håret, det är allt. men aja, vi får väl se.. :) hur vill du att din ring ska se ut? du kan ju fota de du har nu och lägga upp här.. :) nyfiken.. :P



jaha ok. måste varit hur tråkigt som helst.. usch å så ont du måste haft också, kan resan ha påverkat det? eller var det "fel" från början?



nej jag vet att sfi inte är studiemedelsber. men nizar kan inte få "belöningspengarna" heller, han har fel nummer i sitt uppehållstillstånd, eller asså, vi fick hem dessa papper från skolan och där så listar de alla nummer som har rätt till detta bidrag och han hade ingen av de numrena.. kolla om r har det så att ni inte ev hoppas i onödan.. :(



vi kan gå nästa vecka om du kan då? det är bara att skicka ett sms eller nått, mitt nummer är 0702601340.. :)



vi flyttar nu hela tiden lite i taget.. men vi kommer nog beställa ett släp och ta det mesta då.. vi ska ju vara ute ur lägenheten innan den 15 så kanske runt den 10.. :)



lycka till på arbetsintervjun, vad är det för jobb?



grattis igen.. :) kram kram

2010-08-18 @ 10:04:50
URL: http://lovelis.blogg.se/
Postat av: =)

Grattis på födelsedagen!



Kan du lägga ut recept på chorba?



Ha det bra

2010-08-18 @ 14:07:49
Postat av: Sebbe 43

hej hej! älskar din blogg! här hittar jag alltid en massa tips och tricks! tack å många kramar...

2011-01-26 @ 23:22:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0