Måndag

Nu har jag snart varit här i två veckor, men det känns nog snarare som 2 månader.
Idag gick vi upp vid 8 tiden för att åka iväg till Nabeul, för att gå på centralbanken där. Vi åkte dit med förhoppningen om att dom skulle kunna hjälpa oss med  det sista problemet med R:s pass, men vi var medventna om att vi kanske skulle bli tvungna att åka till Tunis igen och gå på centralbanken där (tar cirka en timme dit i en skumpig minibuss, kontra en kvart i en taxi till Nabeul).  Dettta med viss tidspress, då man bara kan få hjälp med just detta mellan 9-11 på vardagar *suck*  Hur som helst så kunde direktören på den första banken hjälpa oss, vilket var tur, tror jag i alla fall. Allt är så omständigt här, och nu ska det ta minst en vecka innan dom faktiskt har fixat problemet. Vi må klaga på den svenska byråkratin men det är bra mycket smidigare och välfungerande än den här. Framför allt är den mer konsekvent! Här verkar det mesta hänga på vem man träffar och på vilket humör just den personen är på just idag *grrr*

Vi drack lite kaffe när bankärendet var avklarat, detta med utsikten över denna jätte"julgran"

Visst är den söt!
Jag frågade varför man har byggt in trädet i en jättekruka så blev svaret att det var för att man i närheten har en stor fabrik som tillverkar porslin av alla slag. Och att det är det staden är känd för, typ...
För att variera oss så tog vi tåget tillbaka till Hammamet (R vill att jag ska få variation i tillvaron och se allt som finns att se).



Glömde säga att vi var på en helt enorm marknad också i Nabeul. Den har öppet en gång om året i 2-3 veckor eller nått sånt. Där finns allt, från hela Tunisien representerat. Och det är en välbesökt marknad, folk kommer från andra städer för att gå. Det kostar ett par hundra milli att gå in, men väl inne kan man gå runt en hel dag och bara kolla på saker :P
Fast å andra sidan så finns i stort sätt allt som fanns där att köpa på andra affärer i närheten för samma pris.
Men det fanns kameler! R frågade om jag inte ville ta ett kort med en kamel (läs dromedar), men dom stora läskiga djuren föredrar jag på avstånd! Men R retar mig och sägar att jag är ju turist, då måste man ta kort med en kamel... men jag är stenhård på den punkten, kameler, håller er på avstånd!


Dags att runda av för ikväll. Är lite hungrig, kanske ska köpa nått att äta på vägen hem. Lär inte gå och lägga mig vid 21 som jag brukar vilja :P för lyckades sovamidda i över 3 timmar förut....
Vi hörs!

Puss A
R hälsar så klart till er alla!


Kommentarer
Postat av: moster lena

jag är så nyfiken så jag tittar in i dag med

följer er som en serie ler

ja du får hälsa och håll dig borta från kamelerna annars kommer du ha en med dig hem, för dom har så söta ögon kram från oss

2009-05-05 @ 17:49:52
Postat av: Lina-pina

Anna-panna, jag har upptäckt en sak... Din blogg är ROSA! jag är helt säker på det nu. Är det här något man drabbas av när man är gift? som ett gift liksom... Jag vill ha en svart blogg, med flames! FLAMES, I tell you!! Och en kamel. Tjing-pax för en sån!

Puss och kram på er!

2009-05-05 @ 20:37:02
Postat av: Anna

Låter som att vi ska vara tacksamma över den svenska byråkratin som ändå maler relativt fort ändå jämfört med hur det är i Tunisien.

Ja kameler kan ju vara söta ... på avstånd. ;-)

Kram N

2009-06-15 @ 11:31:11
URL: http://livsfokus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0