Kvar på landet

Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, men men, det är väl bara nicka och le som vanligt (och tänka att folk är verkligen dumma u huvudet...).
Jag har fått brev migrationsverket, min moster hämtade posten hemma hos oss och tog med den ut till landet. Det jag behöver fixa är att registera vigseln hos skatteverket och skicka in ett familjebevis där det står att jag faktiskt inte längre är ogift! Det roliga (eller inte) i det här är ju att jag försökt få tag på migrationsverket via mail och telefon under 2 veckors tid för att säga att vi varit tanklösa nog att skicka med vårat vigselbevis till dom... Men på mail behagar dom inte svara och på telefon så bryts det ( har dålig mottagning här ute). Hur som så fick jag nu ialla fall tag på någon efter 1,5 timmes försökande, hon hänvisade då mig till kontoret i Solna och gav mig ett nytt nummer...efter ytterligare 35 minuter i trelefonkö kom jag fram till en telefonist som vänligt informerade mig om att "våran" handläggare har semster och återkommer den 1 september. Suck. Fick i alla fall prata med en annan handläggare som skulle ta en kopia och skicka orginalet till mig. Fast hon var inte speciellt trevlig inte. Jag vet att dom har mycket att göra, men det är faktiskt inte mitt fel!
Fast om jag tänker efter så kommer det ta tid, först ska hon skicka pappret till mig, sen ska det eftersändas till min mamma. Sen ska jag skicka en kopia vidare till skatteverket, som i sin tur ska översätta det och sen föra in det i sina register (passar nog på att byta mitt efternamn samtidigt, tänker göra om mitt efternamn till mellannamn och sen ta min mans efternamn). Sen när dom har gjort det så ska jag beställa ett familjebevis som skickas till mig och sedan eftersänds. Sen ska jag skicka det vidare till migrationsverket där vi inte vet hur långt ner i handläggarens hög vi ligger.... Den här papperssnurren lär ju i alla fall ta 4 veckor och då hinner hon komma tillbaks från semestern.

R har tyvärr inte fått något jobb ännu =(

Jaja, dags att gå ut och plocka lite blåbär.

Hoppas ni mår bra!

Kram A

Kommentarer
Postat av: elin

att behöva ha kontakt med migrationsverket är tydligen alltid jobbigt.. jag var gravid och det tog endå 3 månader innan min kille fick nytt tillstånd han missade nästan hela graviditeten han åkte när min mage knapt syndes och kom när det var 2 veckor kvar till förlossningen. jag ringde migrationsverket varje dag och jag kan säga att jag upplevde inte heller dom var speciellt trevliga det kändes nästan som att man störde dom i när man ringde. men jag ringde varje dag eftersom jag var rädd att han skulle missa förlossningen. hoppas att det går bra för er och att du inte behöver vänta så länge på att får träffa honnom. jag vet hur det känns och det är inte kul.

2009-08-07 @ 11:49:06
URL: http://elinadamhatem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0