Att göra idag:
I kursen övningar ska vi lämna in ett ifyllt övningshäfte samt en konjugeringslista. Dom ska lämnas in senast den 14/12 så det är bara att sätta fart... Så idag efter dagens föreläsning ska jag fixa listan. För er som är lite nyfikna så är det det här som ska göras, det är sammanlagt 20 ord som ska böjas i alla 10 personer (varav 5 ord ska böjas i två olika former) vilket sammalagt blir 250 ord!
- Konjugera i perfekt:
فَعَلَ ، عَرَفَ ، أخَذَ ، ذَهَبَ ، شَرِبَ
Transkribering, från höger till vänster:
Faʿala (att göra), ʿarafa (att veta, få reda på), 'Aḫada (att ta), Ḏahaba (att gå/åka), Shariba (att dricka)
- Konjugera i imperfekt:
كَتَبَ ، وَصَلَ ، سَمِعَ ، دَخَلَ ، دَرَسَ ، أكَلَ ، رَجَعَ ، فَهِمَ ، عَمِلَ ، طَلَبَ
Transkribering, från höger till vänster:
Kataba (att skriva), Waṣala (att komma), Samiʿa (att höra), Daḫala (att gå in [i]), Darasa (att studera),
'Akala (att äta), Rajaʿa (att komma tillbaka, återvänta), Fahima (att förstå), ʿamila (att arbeta), Ṭalaba (att be om)
- Konjugera i Subjunktiv (med لَن ) och i Jussiv (med لَم)
جَلَسَ ، حَضَرَ، خرَجَ ، سَكَنَ ، ذَكَرَ
Transkribering, från höger till vänster:
Jalasa (att sitta), Ḥaḍara (att ), Ḫaraja (att gå ut [ur]), Sakana (att bo), Ḏakara (att nämna)
Förhoppningsvis så kommer jag kunna sitta med en klasskompis så vi kan hjälpa varandra. Det vore dessutom bra om jag kunde gå igenom en övningstenta (inför MSAII) och läsa igenom minst ett par av texterna som vi har fått till den muntliga tentan. Det är vad som står på min att göra lista idag!
- Konjugera i perfekt:
فَعَلَ ، عَرَفَ ، أخَذَ ، ذَهَبَ ، شَرِبَ
Transkribering, från höger till vänster:
Faʿala (att göra), ʿarafa (att veta, få reda på), 'Aḫada (att ta), Ḏahaba (att gå/åka), Shariba (att dricka)
- Konjugera i imperfekt:
كَتَبَ ، وَصَلَ ، سَمِعَ ، دَخَلَ ، دَرَسَ ، أكَلَ ، رَجَعَ ، فَهِمَ ، عَمِلَ ، طَلَبَ
Transkribering, från höger till vänster:
Kataba (att skriva), Waṣala (att komma), Samiʿa (att höra), Daḫala (att gå in [i]), Darasa (att studera),
'Akala (att äta), Rajaʿa (att komma tillbaka, återvänta), Fahima (att förstå), ʿamila (att arbeta), Ṭalaba (att be om)
- Konjugera i Subjunktiv (med لَن ) och i Jussiv (med لَم)
جَلَسَ ، حَضَرَ، خرَجَ ، سَكَنَ ، ذَكَرَ
Transkribering, från höger till vänster:
Jalasa (att sitta), Ḥaḍara (att ), Ḫaraja (att gå ut [ur]), Sakana (att bo), Ḏakara (att nämna)
Förhoppningsvis så kommer jag kunna sitta med en klasskompis så vi kan hjälpa varandra. Det vore dessutom bra om jag kunde gå igenom en övningstenta (inför MSAII) och läsa igenom minst ett par av texterna som vi har fått till den muntliga tentan. Det är vad som står på min att göra lista idag!
Kommentarer
Postat av: mamma Mu
Jag fattar ingenting. Men kämpa på och lycka till.
Trackback